Radiomuseet i samarbete med Norrahammars industri- & bygdemuseum!

Välkomna! Till ett välskött industrimuseum som visar spännande industri-, bruks- och bygdehistoria i närheten av mytomspunna Taberg.

Sen 2020 har Radiomuseet, med vår museichef Bo E Karlsson i spetsen, fått större plats i Norrahammars Industrimuseum.

På museet kan du framförallt ser hur utvecklingen av hur radioapparater, grammofoner, kameror och mer har utvecklats från början av 1900-talet fram tills dess att den digitala utvecklingen tog över i de svenska hemmen.

Efter många år som husvilla så är vi i Radiomuseet tacksamma till Norrahammars industri- & bygdemuseum för att vi nu fått möjlighet att ställa ut en del av våra samlingar.

Radiomuseet har också fått tillgång till magasinslokaler för våra omfattande samlingar av teknik- och radiohistoria.

Vi gläds över att få finnas på plats i deras allomfattande museum över industrihistoria. Stort tack för ett mycket generöst välkomnande!

Norrahammars industrimuseums öppettider

1 maj – 20 juni  Lördag – söndag kl 11 – 15
29 juni – 22 aug. Tisdag – söndag kl 10 – 16
28 aug. – 26 sept. Lördag – söndag kl 11 – 15
Oktober – april lördagar 11 – 14
Stängt över jul och nyår,
Stängt midsommarafton och midsommardagen.

Inträde
Vuxen – 60 kr, Pensionär – 50 kr, Ungdom 12-18 år 30 kr, Barn under 12 år – fri entré.
Grupper om minst 10 personer – 45 kr/person.
Skolklasser enligt särskild taxa

Bokad guidning 250 kr (mån-fre), 400 kr (lör-sön)
Pris för inträde tillkommer.

Gruppbesök mottages hela året! Guide ingår alltid i gruppbesök.

Du kan anmäla intresse för att göra gruppbesök via hemsidanhär

Industrimuseet Hammarvägen 39
562 32  Norrahammar
Föreningens ordförande:  Per-Olof Jern
Tel 0703 793325 info@industrimuseet.se

Hitta hit

Industrimuseet i Norrhammar finns 9 km söder om Jönköping centrum (tag avfart 93 eller 94, från E4, och kör mot Norrahammar).

Museet är beläget på det som tidigare var Norrahammars Bruks industriområdet på Hammarvägen 39, mitt emot Folkets Hus.
Det finns en stor parkering för bussar och bilar i direkt anslutning till museientrén inne på industriområdet.

Huset är handikappanpassat.

Om Norrahammars Industrimuseum

Nästan i skuggan av det berg som gav smidesjärn åt de många hammarsmedjorna utmed Tabergsån ligger Industrimuseet.
Ett industri- och bygdemuseum som speglar bygdens industriella utvecklingg från mitten av 1800-talet fram till nu.

Museet visar bredden på Brukets tillverkning från enkla köksredskap till tekniskt avancerade fastighetspannor.

Nu finns det alltså även teknikhistoria från Radiomuseet på samma plats!

Du kan läsa mer på hemsidan för Norrahammars Industrimuseum www.industrimuseet.se